Apa yang tertulis..adalah kata pendita ratu..yang aku namakan ia...TULUS....



Thursday, 10 November 2011

SELAMAT TINGGAL....

Selamat tinggal...
segalanya sudah hilang..
tiada kata, tiada rasa...
hilang sudah rasa hati..
mati sudah jiwa ini..

Selamat tinggal..
pergilah ia yang pernah aku kenal..
pergi bersama debu-debu kecil itu..
pergilah ke arah yang akan bahagiakan kamu...
pergilah bersama rasa itu..

Selamat tinggal...
kerana tiada kemaafan
kerana tiada simpati
kerana tiada percaya
kerana tiada kata..

Selamat tinggal..
wajah ini sudah tiada tawa..
senyum ini bukan lagi ikhlas
pandangan ini tiada kearah itu..

ketahuilah..
tiada apa untuk diungkap..
tiada apa untuk kau harap..
tak kan mulut ini bersuara..
jangan di paksa hati di patri..
kerana sudah pasti ia menjadi benci...

Selamat Tinggal Segalanya..
yang terjadi tersurat dibumi..
biarlah sepi itu menjadi keindahan
yang bukan impian kita..


Saturday, 10 September 2011

KU KHABARKAN PERKAHWINAN ITU......

Assalammualaikum....sedang sibuk kita berhari raya...aku nak share ngan korang ..ape yang aku jumpe kat meja makan masa aku sibuk berhari raya umah sepupu sepapat aku..hehehhe....lantas aku snap pic untuk aku share bersama teman dan aku kiaskan dalam bentuk tulisan untuk kita lebih mehayati erti sebuah perkahwinan itu....

Mari ku khabarkan
perkahwinan itu ibarat sungai
dalam jernih ada keruhnya
dalam tenang ada kocaknya
dalam perlahan ada derasnya.


Mari kukhabarkan
perkahwinan itu ibarat gunung
dalam tinggi ada rendahnya
dalam curam ada landainya
dalam keras ada lembutnya.


Mari kukhabarkan
perkahwinan itu ibarat langit
dalam biru ada mendungnya
dalam bulan ada bintangnya
dalam konkrit ada mujaratnya.


Mari kukhabarkan
perkahwinan itu ibarat laut
dalam mutiara ada karangnya
dalam ombak ada pasirnya
dalam fauna ada floranya.


Pun begitu perkahwinan itu paling indah..
tatkala bersungaikan kesabaran..
bergunungkan keikhlasan..
berlangitkan kerahmatan, berlautkan keimanan...


Nukilan : Zulkifli Mohd Top


Betapa indahnya kehidupan perkahwinan..dengan kita di landasan yang betul...tahu tanggungjawab masing2..dan sentiasa berdoa kebahgiaan hidup sekeluarga...insyaallah...hidup kita bahagia...
   Aku tuju sajak ini..kepada mereka yang baru mendirikan rumah tangga...yang dah lama kawen pun boleh..n kepada kawan aku yang sedang mencuba sesuatu yang baru dalam hidupnya....aku doakan kawan ku itu..doa dan harapan dia untuk mendapat suami yang didambakan akan Allah berkati...aku juga mendoakan kebahagiaan ko..heheheh...( aku tak nak tau sapa insan itu..bila sudah jadi aku org pertama pelok ko tau!!!! aminn..)>> maaf hanya yang mengerti saja yang tahu...
    Pada hari raya..yang lalu...aku jugak sibuk ke kenduri kawen..ini gambar di hari bahagia korang yang sempat aku rakam...Taniah dan Selamat Pengantin Baru....

                                             Pn. Siti Aminah dan Suami>> Ulu Kinta




                                              Along dan isteri >>> Taiping


                           Selamat pengantin lama kepada Puan salwa dan Encik Hamdan
>>>> nak jugak masuk gambo..kami...hehehhehehe.....


ini aku snap kat meja makan sepupu aku...untuk share ngan korang semua....




Friday, 2 September 2011

Masa yang Singkat....

Assalamualaikum....dalam kelip-kelip mata ini.::sudah hari ke5 kita menyambut aidilfitri...terlalu singkat utk aku berkumpul seluruh keluarga..itu pun tak leh kumpul semua..masing2 dah berfamily... Dek kerana terlalu letih..dan byk cerita hantu musim raya nie...aku hari nie mimpi ada " benda " yang mahu aku membela dia..tp yang kelako.." dia " bagi barang kat aku bukan keris ke..sabit ke..selendang ke..yg cerita selalu dlm tv tue..dia bagi aku blusher/ pemerah pipi...rupe nye..bila aku pakai blusher tue..benda tue dah boleh menumpang aku...jenuh aku berubat sendiri dalam mimpi aku..tapi aku rasa mmg mcm real...lepas aku tersedar nie..:aku pikir balik:.boleh jugak jadi kan...fuh..serammm aku hari nie..siap blh tgk "dia " terbang sambil menangis coz aku tak nak jadi tuan dia... Raya mcm nie..kita pun bawak anak2 berjalan..ada bahayanya jugak..aku nasihat korang yang beraya jgn sakan sgt la..hantu setan dah berkeliaran..kita beringat la..terutama anak-anak...banyak perkara yang kena kita jaga..ok la dear..aku nak pi masak pagi ni..ada ruang dan masa..kita kongsi cete pelik aku sepanjang beraya ni...bye sayang... BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

Sunday, 28 August 2011

Raya di rumah Mertua

AssLamualaikum...apa kabar sahabat..semoga di kesempatan aku masih bernafas dan masih punyai perasaan memaafkan dan meinsafi setiap perkara yang berlaku..aku mohon maaf pada semua insan yang pernah aku sakiti perasaannya..selama aku bersikap sangat tidak kisah akan perasaan org..ampun kepada kalian semua..
Korang raya tahun ini dimana?? Aku giliran di Tepeng with luv la pulak..family aku di Ipoh juga tak berapa nak meriah..aku cube untuk meriah kan diri sendiri..kikiki...so untuk hari ini..kami hanya bersantai di Kg Pak Darus BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

Monday, 1 August 2011

Wasatiah...

Assalamualaikum...ape kabar sahabat di luar sana...terlalu lama aku ambil masa tenang kan diri...kekeke...yg sebenarnya...tak ada perkara yang aku rasa nak kongsi ngan hangpa...ok la tue...tandanya..."tak sibuk hal org kan...tett...
Aku nak sentuh isu yang aku cuba nak berazam tahun nie.."BERWASATIAH" dalam apa saja perkara...maksud nya bersederhana dalam segala hal...termasuk la hal-hal orang...itu motto aku pada bulan ramadhan nih...boleh gitu???
"Apa pun boleh puan sal uitt"...bukan pa...bulan ramdhan nie..ayah aku masih dihospital HKL..mak setia menemani abah..aku rasa keghairahan seperti sebelum ini tiada...mungkin risau dengan keadaan abah...semoga abah cepat sembuh dan dapat menyambut aidilfitri di Ipoh...tak best la raya kat KL nih...
Dalam niat nak berwasatiah nih...baru pagi tadi dok cakap kat Mr.huby..." raya nie kita beli langsir kat ikea yg kita tengok tu yek"...Mr.Huby dengan muka tak bajet raya nie langsir umah akan bertukar pun menjawab.." untuk tingkap 3 panal saje dah 3 ratus...ishh...>>>...aku dah start muncung...dia pun jawab..." tunggu bonus..."..semua benda tunggu bonus...pas tue..aku terus kepada niat asal aku "BERWASATIAH puan Salwa...."
Kepada Mr.Huby...takpe la klu selalu baju raya i 2 pasang...dpt sepasang pun takpe...tapi baju anak-anak..i rasa nak kena tambah..kekekek....Hopefully aku dapat bersederhana dalam segala hal...misi untuk mulakan bisness sangat berkobar-kobar..aku akan cabar diri..untuk menambah pendapatan..aminn....

Tuesday, 19 July 2011

PeNaKuT...


Lirik Lagu Penakut – Yuna

Tak semua kau rancang kan berlaku
Mungkin nasib tak menyebelahi aku
Entah mengapa engkau yang aku cinta
Mungkin lebih baik kau ku lepas saja

Oh ini tidak adil tidak adil baginya
ini tidak adil tidak adil bagiku
ini tidak adil untuk kau bertanya jika aku mencintaimu juga
tidak adil tidak adil baginya

kau tak penah cuba memahami aku
cinta kau ucap kau tak penah tunjuk
dan bila tiba saat aku kehilangan
beban yang tak penah kau cuba ringankan

Oh ini tidak adil tidak adil baginya
ini tidak adil tidak adil bagiku
ini tidak adil untuk kau bertanya jika aku mencintaimu juga
ini bukan milikku

Dan aku memang penakut
Mengakui cinta kepadamu
Seribu kali ku cuba ucapkan
Bila bersamamu
Kau bukan milikku
Dan engkau pun tahu
Kau bukan milikku

Aku suka sangat lagu nie...banyak gelora dalam hati nya yang sukar untuk di ungkap..betapa berat untuk dia menyatakan hakikat..dan harus terima hakikat...lumrah kehidupan...semua orang akan merasa perasaan begitu...aku tak terlepas juga pernah di duga dengan perasaan begitu....
Apa yang boleh aku simpulkan dalam hakikat kehidupan yang pernah aku lalui dulu...CINTA ini biar dia datang dengan sendiri...RASA itu datang dari ALLAH..jika DIA mengkehendaki CINTA itu datang...biarkan cinta itu mengalir dengan sendiri..mereka sekeliling datang dengan tekanan...bagaimana kita hadapi itu sebagai usikan kata-kata...Betapa INDAH jika RASA itu ALLAH beri pada mereka yang telah ALLAH aturkan AKAD dan IJABNYA...percayalah ALLAH telah berimu pasangan yang terbaik buat mu..jika masih tidak ketemu..ketahuilah..ada yang lebih baik untuk mu...




Monday, 11 July 2011

PENGKIANAT KAWAN!!!!


Assalamualaikum...
Kali nie post aku..aku tuju khas kepada " penyampai Mohor Besar" a.k.a " penambah ajinamoto" harap korang paham perangai manusia yang sebegini hebat.Maksud aku perangai manusia yang dah nampak kawan dia sedang bersengketa..dia pulak jadi tukang sampai berita dan penambah berita..secara tak langsung..menambahkan lagi keruh keadaan yg sedia ada keruh..dari kawan tu nak baik..datang penghasut yang aku gelarkan dia " Penyampai Mohor Besar " kepada Sang Ratu Sanubari dia...
Kalau korang berada dalam situasi aku..korang tau tak orang tu aku bayangkan tu, dia seorg yang sangat tak amik tahu hal org..tapi dalam diam mata, telinga dan macam-macam yang ada kat anggota badan dia tu...terangsang kalau dengar apa sahaja cerita pasal aku..terus dia akan mengadap Sang Ratu Sanubari dia..lantas segala cerita dipersembahkan pada ratu kesayangan dia tu...boleh bayang tak betapa HINA manusia sebegitu...Depan kita dia mungkin manusia yang tak kisah pasal orang sekeliling...belakang kita..dia lah "Penyampai mohor Besar"..
dia mungkin jugak PENCINTA Blog aku...kikikikiki.....
Sebabnye aku rasa dia rajin pulak selak blog aku nak tahu cerita terkini...kot boleh jadi bahan...
So..kalau ko terasa ko itu orang yang aku maksudkan...so ko adalah antara senarai BFF yang aku dah delete..( BFF sangat la...plz yoe...)
Pada pandangan aku la...manusia yang suka jadi "Penyampai Mohor Besar" nie yoe...dia jenis manusia yang tak leh tengok Orang lain Bahagia atau happy....( ko jeles kan???)
Betui tak ko jenis manusia yang macam tue?? Sebab ko TAK BAHAGIA CAM ORG LAIN....Org mcm nie suka tengak orang berbalah...sebab tue KO TAK BAHAGIA...ko dah berjaya keruhkan keadaan..kenapa ko tak jadi manusia yang diamkan diri..dan jangan amik tahu hal orang lain...kan dah aku buat blog khas untuk ko..
Sekarang apa yang ko kena buat???...ko jangan nak keruhkan keadaan..ko hanya perlu DIAM...biarkan apa yang sedang berlaku...biar berlalu...( tu pun nak aku ajar ke??)
Aku tak tahu, kalau manusia ini, yang betul sedang berniat memang nak perlakukan perkara sebegitu terhadap aku..dan aku memang ikhlas pernah percaya pada dia..ketahuilah NILAI KEPERCAYAAN AKU SUDAH HILANG...tahu tak apabila NILAI KEPERCAYAAN sudah hilang...segala yang ko ungkap..semua DUSTA yang aku dengar..sebab ko pernah KIANAT kawan ko sendiri..Maka..BERBAHAGIALAH kau di sampingnya...huhuhuhu....
Ok. Aku dah buat post pada ko yang berjaya mengeruhkan keadaan mereka yang geloraA jiwanya..kalau ko suka...terima kasih la..ko dah glamer secara tak langsung....kalau ko BAHAGIA dengan cara begini TERUSKANLAH....TERUS UNTUK TIDAK BAHAGIAKAN ORANG..KERANA KO ADALAH GOLONGAN ORANG YANG TIDAK BAHAGIA...tettt.....



Saturday, 9 July 2011

Wayang semata-mata....

Assalamualaikum...sahabat yang ikhlas menyokong aku dan sentiasa bersama aku...terima kasih sahabat....Dah lama aku tak menulis..dan sebegitulah juga..pelbagai kisah terjadi dalam hidup aku...bagai ujian yang menduga...
Dalam seharian kita melangkah di bumi Allah ini..kita sering diduga dengan pelbagai kerenah manusia...di mana pementasan ini benar menjadikan mereka pelakon yang sangat hebat...sukar untuk dimengertikan...
Aku???...Ya...sifat keikhlasan aku dalam berkawan telah menjadikan aku lebih berhati-hati dengan insan sekeliling..bukan masa untuk aku resah memikir kenapa dia begitu membenci aku...setiap manusia ada hak untuk membenci...manusia ada hak untuk berkata apa saja..dan manusia ada hak untuk mempercayai..apa yang telah berlaku....
Sungguh...aku kecewa dengan peluang yang telah aku beri...kemaafan yang telah aku beri...dimana aku buang segala pra sangka buruk aku pada dia...sungguh aku tak sanga...dia membenci aku sejak dari mula berkawan....aku terduduk..aku bisu..terus sukar untuk percaya..apa yang selama ini lakonan semata-mata..tiada keikhlasan dalam masa bersahabat...apa yang dikata...hanya pemanis kata...aku sangat-sangat kecewa...
Tetapi..aku bersyukur...ada hikmah di sebalik kejadian Allah...masih ramai yang yang menasihati aku..masih ada sahabat yang gembirakan aku..masih ada insan yang memahami aku..dan masih ada manusia yang ikhlas dalam bersahabat...Terima kasih..aku bersyukur ada sahabat seperti kalian..walau aki diduga dengan insan sebegitu....
cuma..apa yang terlerai hari ini...luahan perasaan aku..betapa aku kecewa dengan wayang yang telah dimainkan selama ini..jika sifat benci itu boleh buat dia bahagia...aku doakan dia Allah sayangilah dia..wujudkan rasa kasih sayang dalam diri dia...sesungguhnya..sifat kasih yang telah Engkau beri pada setiap manusia..adalah sangat INDAH...berilah dia merasai kasih sayang dalam berkawan..bukan benci dan cemburu yang memayungi dia...Amin...
Doaku..semoga Allah ampuni dosaku..dan dosa sahabat-sahabatku...aku terlalu mengikut perasaan...wujudlah rasa cinta kasih aku...aku maafkan mereka....beri bahagia itu milik aku dan mereka...amin...

Thursday, 23 June 2011

Awas!! Jika Anda Sering Memukul Anak







Assalamualaikum...Sahabat-sahabat yang sentiasa cermelang dalam hidup.....kali ini aku nak berkongsi post aku berkaitan Kesan apabila kita kerap memukul anak.


Aku juga tak terlepas daripada secara tak langsung...telah memukul anak dan aku rasa tiada beza selepas aku memukul anak aku. Aku juga korang juga bersetuju dengan aku...kerana dari survey yang aku sendiri buat....anak zaman sekarang memang tak makan saman...termasuk la anak aku.Aku tengok lagi lain macam adala...huhuhu


Aku pun menggunakan teknologi yang ado...Aku search..dan aku rasa ada beberapa perkara yang kita boleh kongsi di sini....teruskan membaca...



SEBAGAI ibu bapa apakah sikap yang anda mahu ada pada anak, pembengis atau penyayang? Sebenarnya kedua-dua sikap ini bergantung kepada sikap ibu bapa itu sendiri pada anak.
Ini kerana kajian menunjukkan kanak-kanak berumur setahun yang sering dipukul (pukulan atau tamparan seperti menepuk punggung, kaki atau tangan ketika melakukan kesalahan) oleh ibu atau bapa mereka akan menjadikan anak tersebut agresif dan tidak mencapai tahap yang baik ketika menjalani ujian kognitif.
Keadaan tersebut sama sekali berbeza pada kanak-kanak seusia yang hanya dinasihati atau dimarahi secara lisan oleh ibu atau bapa apabila mereka melakukan kesalahan.
Walaupun ibu bapa menganggap 'pukulan kecil' itu tidak mendatangkan mudarat kepada anak-anak, namun kajian mengesahkan pukulan kepada anak sekecil usia setahun mendatangkan kesan negatif kepada pembesaran tubuh dan minda mereka.

"Usia setahun adalah tempoh yang paling penting dalam mewujudkan kualiti hubungan antara ibu bapa dan anak-anak," jelas Lisa J. Berlin, seorang saintis penyelidik di Pusat Kanak-kanak dan Polisi Keluarga di Universiti Duke, Amerika Syarikat.
Tambah Berlin, pukulan kepada anak-anak sekecil usia setahun akan menjadikan mereka kanak-kanak yang agresif seiring penambahan usia mereka.
Hasil kajian Berlin telah diterbitkan pada sebuah jurnal Pembangunan Kanak-Kanak keluaran September/Oktober tahun ini.
Berlin dan kumpulan penyelidiknya merujuk kepada data yang diperoleh dari 2,500 responden yang terdiri daripada bangsa kulit putih dan hitam yang berasal dari keluarga berpendapatan rendah.
Menghukum dengan pukulan
Kaji selidik terbabit turut melaporkan tanggapan ibu bapa tentang kerenah anak-anak mereka dan mengapa mereka memilih untuk menghukum anak dengan pukulan
.



Berlin juga memilih beberapa pemerhati terlatih untuk melakukan lawatan di rumah responden terbabit bagi merekodkan cara interaksi antara ibu bapa dengan anak-anak yang berusia 1, 2 dan 3 tahun.
Kira-kira satu pertiga ibu kepada anak berusia setahun memberitahu, dalam seminggu mereka pasti akan memukul anak mereka sekurang-kurangnya sekali kerana kesalahan kecil yang dilakukan anak tersebut.


Setelah data dikumpul, Berlin mendapat keputusan bahawa kanak-kanak berusia setahun pasti akan dipukul sebanyak 2.6 kali seminggu, manakala kanak-kanak berusia dua tahun pula tiga kali seminggu.


Kajian tersebut turut menunjukkan kanak-kanak yang dipukul seawal usia setahun menjadi semakin nakal pada usia dua tahun dan apabila menjelang usia tiga tahun mereka tidak menunjukkan perkembangan yang baik terhadap daya pemikiran mereka.
Berlin dan rakan-rakan penyelidiknya juga melihat kepada impak hukuman seperti menengking, menjerit atau membebel dengan bahasa yang kurang sopan terhadap anak-anak.
Dan hasil kajian menunjukkan hukuman 'secara lisan' itu tidak bersangkut paut dengan impak negatif jika ibu tersebut sering memberikan perhatian, kasih sayang dan sokongan kepada anak-anak mereka.
Kajian terdahulu juga melaporkan tabiat memukul anak sering berlaku kepada keluarga berpendapatan rendah.
Kajian tersebut turut menunjukkan bahawa ibu-ibu yang mengadu mereka memiliki anak-anak yang amat cerewet akan terus menghukum anak dengan pukulan sejak anak berusia setahun hinggalah tiga tahun. Tetapi apabila anak yang berusia dua tahun bertindak agresif, si ibu lazimnya mula kurang memukul anak tersebut.



"Mungkin anak-anak yang berusia dua tahun sudah menjadi semakin agresif jadi ibu semakin sukar mengawal sekali gus mereka kurang memukul anak tersebut, tapi itu bukanlah fakta yang kami temui sebenarnya.
"Adat memukul anak ketika mereka buat salah memang telah lama dilakukan oleh generasi terdahulu, tetapi keadaan tersebut semakin berkurangan seiring perubahan zaman.


"Begitu pun memang masih wujud golongan yang mempercayai bahawa pukulan adalah cara yang terbaik mendidik anak kerana mereka juga melalui fasa yang sama ketika kecil, maka sebab itulah tiada salahnya mereka meneruskan tradisi tersebut," ujar Berlin.


Sering dipukul akan menjadi pemukul!!!!


Sementara itu, Professor Madya di Jabatan Pembangunan Manusia dan Sains Keluarga di Universiti Texas di Austin, Elizabeth T. Gershoff, berkata, kajian menunjukkan tubuh kanak-kanak yang sedang membesar memang tidak sesuai menerima hukuman pukulan.
"Boleh dikatakan semua kajian berkaitan amalan memukul anak kecil memberikan impak negatif terhadap tumbesaran anak-anak tersebut, ia hanya membuatkan anak-anak tersebut berhadapan dengan masalah kepada kesihatan mental mereka," jelas beliau.
Tambah Gershoff, lebih kerap anak kecil itu dipukul semakin berisiko untuk didera oleh ibu bapa.
"Saya tidak mengatakan setiap ibu bapa yang memukul anak-anak itu mendera namun risikonya tetap ada," ujar Gershoff.
Kanak-kanak secara semula jadinya akan belajar menerusi apa yang mereka alami dan lihat pada persekitaran, jadi mereka juga akan membesar menjadi seorang yang pembengis - HealthDay News.

Apa macam??? sekarang kalian rasa adakah dengan memukul anak, anak kita akan menjadi lebih baik..aku rasa anak mungkin akan jadi seorang yang pendendam...mungkin kita boleh guna pendekatan dengan memujuk. tapi aku pernah buat juga...kadang2..kita tak sedar..kita terus tampar or cubit dia. Setelah itu, aku lihat kesan nya..anak aku akan tampar adik dia seperti mana ibu tampar abang Long..Dari situ aku dah nampak...aku tak boleh menghukum dengan memukul...


Semoga kita dapat iktibar dan ilmu bersama...terima kasih kepada yang sudi berkongsi...jika kalian ada pandangan dan nasihat..boleh komen di bawah...saya amat alu-alukan pandangan dan nasihat anda untuk tidak terus membuat silap...














Wednesday, 22 June 2011

Orang-Orang Yang Sensetif...

Assalamuaalaikum.....
      Apa khabar member-member yang sentiasa menyokong aku...korang baca..tanda korang sokong la penulisan aku..hehhe tq dear..
      Aku hari nie tak bagi tip..cuma nak mencurahkan sedikit pandangan dan rasa hati aku yang sememangnya berbeza dengan orang lain....Antara tercetusnya blog aku nie pun dari sebab orang-orang yang sangat sensetif...sehingga terkeluar dari fikiran aku " perlu ke sangat nak jaga hati perasaan dia??"..sampai nak bercakap..aku kena susun ayat..tanya hubby...terasa ke kalau i cakap begitu..begini...?? perlu sangat ke kerana dia kita kena putaqq sikap kita kerana nak sangat menjaga hati dia...
     Ok. disini aku terangkan " Menjaga Hati " dari pandangan aku.. kalau aku nak berkata first aku akan perhatikan :-

  • Peribadi sesorang itu.
Kalau aku tak kenal dia..aku akan amik masa untuk scan or baca pergerakan dia..tengok dia jenis org yang macam mana...aku tak kan suka-suka nak cakap atau bergurau dengan dia...

  • Orang itu aku hormat : Boss, Mak Abah , Suami DLL yang patut aku hormati
Aku tak kan cakap lepas kalau orang tue memang boleh pindahkan aku ke department lain kalau aku kuanq ajaq..aku pun waras lagi babe....

  • Pada aku, Aku suka orang yang flexible...
Aku suka orang yang boleh tolak ketepi..ke tengah...maksud aku..kita boleh bergurau...dia pun open minded..aku juga cuba untuk jadi orang yang flexible...semua orang suka berkawan dengan kita..coz kita boleh terima gurauan...Aku rasa semua orang suka kan...

  • Kalau aku rajin..aku akan tanya No. IC dia dan aku start buat pengiraan Tarikh lahir dia..
Kalau aku rajin la...Dari seminar Dr. Azizan yang aku dah pegi...aku akan buat...kalau dia jenis sensetap..aku akan jauhkan diri..dan tak kan berkawan baik..kawan ala kadar jer..coz aku tak nak kerana dia tak paham personaliti aku...dah jadi kes..antara senarai BFF yang telah aku remove kan...aku pun tak suka babe...kejam dah tahap remove....tapi aku tulus kan....tettt

Aku tak bangga aku buat blog..aku cakap lepas..aku cuma tercetus setelah aku jumpa orang yang sensetif dan aku tak larat nak jaga hati orang yang begitu...so..blog ini memang untuk aku cerita apa sahaja yang ada pada fikiran aku..untuk aku rasa tak salah kalau akau berterus terang..tidak jadi bermuka-muka...itu aku kata betapa aku terlalu TULUS dalam berkata..sampai orang tak boleh terima pandangan aku kan....

Itu sahaja yang aku terpikir..untuk yang baru mengenali aku...Puan Salwa nampak je garang...( tp boss aku pun kata aku garang..macam mana nie...) kalau kawan-kawan yang kenal aku secara peribadi..korang tau..aku jugak sangat sensetif kan....tapi aku cuba untuk tidak terlalu sensetif...jangan terbawak sangat dengan jiwa kacau itu...
    Setiap orang ada pandangan tersendiri...aku cuba jaga sensetiviti orang..tapi kalau semua perkara take serius...korang follow la http://www.blogpalingserius.blogspot.com/ ...itu memang untuk korang ( tapi tak serius pun..hehhehe)...
   Penghujung kata...aku mohon maaf pada yang sensetif pada kata-kata aku...tak salah cakap lepas..cuma orang yang dengar tu..jangan nak serius sangat...aku kalau nak cakap lepas pun kat kawan-kawan yang kenal sangat Puan Salwa...aku pun tau jugak nak bercakap tengok tempat....tettt.....

Sunday, 19 June 2011

Anak-anak Adalah Cermin Diri Kita...

Mesti Baca!!!
Assalamualaikum...Sahabat yang bisa berkongsi apa sahaja nasihat dan kata-kata perangsang..untuk aku lebih berjaya di masa kan datang...
   Hari ini aku rasa sifat keibuan berada tahap -ve 8...entah la..aku bingung..aku buntu...
Ok..aku cerita serba sedikit latar belakang aku...aku mempunyai dua orang anak...yang abang nya berusia 3 tahun 3 bulan yang aku beri nama nya Ameer Danish dan anak pompuan aku..Cinta Nur Jannah berusia 10 bulan..aku rasa masalah aku nie biasa..tapi bagi aku yang baru mengalami...aku bingung...aku tak tahu apa yang harus aku lakukan...hari nie koje aku search internet...mencari tajuk :-
              "  Bagaimana Menangangi sikap anak yang cemburu pada adiknya"...
 Haaa...itu lah Masalah aku......Hari ini saja aku tak tahu berapa kali cinta kena sepak dengan abangnya...kena lempang..kena tumbuk..kena tolak....kena tarik kaki masa baru nak merangkak...aku jadi bingung....yang si adik pun tak pernah serik...tiap kali abangnya tumbuk...dia tetap pegi kat abang...dengan pelahan dari belakang...tarik rambut abang sambil mulut menjerit marahkan abang dia..dengan guna bahasa dia saja yang tahu....tapi ibu tahu..cinta memang nak balas kat abang dia balik...boleh korang bayangkan tak??
  Ibu dan Ayah???  kami jadi tarzan Bukit Subang...grrrrrr......
So..sedang aku mencari doa-doa yang perlu aku amalkan...kat sini aku terjumpa satu blog yang kita boleh share entry dia berkaitan Anak-anak adalah cermin diri kita...


Reaksi Anda akan Menentukan Sikap dan Perilaku Anak. Anak merupakan cermin dari perilaku orangtuanya, jadi ketika membaca point-point di bawah ini,Kaji diri anda, adakah anda memberikan contoh yang baik atau buruk kepada anak-anak anda.

  1.   Anda suka mengritik maka anak Anda akan belajar mengutuk dan mengeluh
  2. Anda suka menciptakan suasana permusuhan maka anak Anda akan belajar berseteru
  3. Anda suka mengingatkan, maka anak Anda akan belajar hidup prihatin dan tak berani berbuat sesuatu.
  4. Anda suka mengasihani anak maka anak Anda akan belajar mengasihani diri sendiri
  5. Anda suka mencemuh maka anak akan belajar menjadi pemalu
  6. Anda suka cemburu maka anak akan belajar iri hati
  7. Anda suka memalukan  anak maka ia akan belajar merasa bersalah
  8. Anda suka mendorong maka ia akan belajar percaya diri
  9. Anda suka bertoleransi  maka mereka akan belajar sabar
  10. Anda suka memuji maka mereka akan belajar   menghargai
  11. Anda menerima anak anda seadanya,mereka akan belajar mengasihi
  12. Anda mendukung anak maka mereka akan menyukai diri mereka sendiri
  13. Anda mengakui mereka maka mereka akan belajar untuk mempunyai sasaran
  14. Anda suka bersedekah  maka mereka akan belajar bermurah hati
  15. Anak diasuh supaya jujur maka mereka akan belajar mengatakan yang sebenarnya
  16. Anak merasakan keadilan maka mereka akan belajar bersikap adil
  17. Anak banyak merasakan kemurahan dan pertimbangan maka mereka akan belajar menghormati
  18. Anak merasa tenteram maka mereka akan belajar percaya pada diri sendiri dan orang di sekelilingnya
  19. Anak merasakan persahabatan maka mereka akan belajar bahwa dunia ini menyenangkan
Pastikan Anak Anda belajar hal-hal yang baik dari Anda dan Kehidupan di sekelilingnya. Kerana anak anda adalah cermin bagi diri anda.

Korang semua dah baca...aku lepas dah baca...aku perlu muhasabah diri aku...memang aku nampak sedikit sebanyak anak aku ikut sifat baran aku..terutama danish..aku memang silap dalam mendidik anak..mungkin aku terlalu garang dan tegas..sehingga dengan adik dia juga akan marah seperti mana ibu memarahi dia...masih belum terlambat untuk aku ubah diri aku sebagai ibu..serta aku harap post aku kali ini memberi pengajaran dan ilmu kepada sahabat yang mengalami nasib yang sama seperti aku...
    Anak-anak adalah anugerah dari Allah kepada kita..siapa kita untuk biarkan mereka melukis dan mewarna corak kehidupan mereka sendiri....tugas kita adalah mendidik dan membimbing...semoga kita beroleh rahmat dari yang Esa...Amin.....


 Gelahat Adik yang berani dekat ngan abang dia....kusyuk dengar taklimat abang dia....


 masa tengah baik......


 adik mengamok..abang demam....sekian...abis daa......

Saturday, 18 June 2011

HaPPy DaDDy DaY....

Assalamualaikum....
      Di pagi hari ahad nie...aku di datangi mood untuk blog aku nie....setelah hari-hari sebelumnya aku tak mood langsung nak berkongsi cerita....
      Kali nie aku nak tuju lagu....hehheheh...aku nak berkongsi rasa seperti anda semua yang menyambut hari bapa...sebenarnya aku dah ter"wish" awal kat En.HZ..aku ingat 16/6/2011...rupe nye org sambut hari nie...so tak pe...aku pun dah buat planning...nak sambut father day kat kedai nasi kandar...di sebabkan kami lama sangat tak makan nasi kandar. Masa mengandungkan Cinta..aku jadi tak suka nak makan nasi mamak or makan kat kedai...aku suka masak sendiri...
       Dikesempatan ini..aku nak ucapkan selamat hari bapa kepada Ayahnda tercinta EN. AHMAD ZAINI BIN HJ. TALUT DAN TERISTIMEWA...AYAH KEPADA PUTRA DAN PUTERI KU...EN. HAMDAN BIN ZAINAL...
       Kalian adalah orang terpenting dalam hidup aku...tanpa kalian aku bukanla Puan Salwa dan puan Salwa juga tak wujud kat dunia nie....untuk kalian..aku karangkan puisi sepontan aku...hanya untuk kalian yang bernama Ayah....

Abah....
Kutatap raut wajah sunggul mu...terpancar pelbagai persoalan di benak mu...
sakit mu....perjalanan hidup mu...anak-anakmu....hidupmu...matimu...dan Tuhanmu....
tiap kali mata kita bertentangan...aku pantas kalihkan pandangan...
kerana dulu aku takut dengan ketegasan mu...terlalu sukar untuk abah pancarkan senyuman...
dulu...aku takut membuat kesalahan...jika abang dan kakak di marahi...aku akan lari jauh darimu...sedikit sebanyak..jurang itu membuat kita jauh..
Abah.....
Hari ini aku adalah seorang ibu...aku telah miliki keluarga aku sendiri....
Dan abah jauh dariku...baru kini ku rasa mahu sentiasa menatap wajah abah...ingin menjadi kawan dan anak yang sentiasa sedia membantu jika abah inginkan pertolongan....
Abah...
Walau kita tak pernah menyatakan sayang dan rindu...tapi ketahuilah...sayang dan rinduku terlalu dalam...aku takut kehilangan abah...kerana aku tiada apa yang aku berikan dalam hidup untuk membalas kasih sayang dan pengorbanan abah...
Ya ALLAH...aku memohon pada-MU...Berikan lah abah ku kesihatan yang baik...Engkau kurangkanlah penderitaan sakitnya...kau ketemukanlah jalan buntu sakit yang abah aku deritai hari ni...walau pelbagai doktor telah usahakan...aku mengharap pembedahan kali ini berjaya dan abah dapat merasai kebahagian hidup...
Abah...Wa terlalu sayangkan abah..tapi aku tidak tahu untuk ungkapkan perasaan ini....anakmu mengharap abah di beri kesihatan yang sihat..dan masih beroleh kebahagian kita sekeluarga....


Gambo abah masa mudo-mudo dulu.....




Kepada en. Suami....

Sayang...Selamat Hari Ayah..
awak telah menjadi ayah yang terbaik bagi putera dan puteri ku...
Sifatmu yang penyabar dan penyanyang pelengkap kepada keluarga ini
Sayang....
Aku bertuah kerana memiliki awak sebagai suami..sahabat dan teman karibku..
menjadi mendengar setia setiap kisah ku yang tercipta dalam hari-hari ku..
Awak telah melakukan yang terbaik untuk kami anak-anak
Aku memohon maaf..kira selama kita bersama...aku seorang ibu yang mementingkan diri sendiri..
tegurilah aku..dampingilah aku dengan penuh kasih sayang...
insyaalah..akan aku menjadi ibu dan isteri yang terbaik untuk keluarga kita...
Terima Kasih Sayang..dan Selamat hari Bapa....
Ibu sayang Ayah.....




Percuti keluarga ke PD.






Friday, 17 June 2011

Darling Caw.Jalan JKR

Assalamualaikum....


Sahabat-sahabat semua...terutama staff JKR Caw. Jalan yang telah memeriahkan majlis Malam Mesra Caw.Jalan...post aku kali nie khas buat darling-darling yang telah serikan malam mesra tersebut....
    Aku pun tak da story lebih-lebih...cuma nak berkongsi kegembiraan dan rasa puas hati..setelah 2 minggu berlatih dan terima kritikan serta sokongan dari bos-bos kami...rasa kami boleh tarik nafas lega yang panjang,..kami rasa macam nak raikan sahaja...setelah majlis yang telah lama dirancang berjalan dengan begitu lancar...walaupun terdapat banyak kekurangan dalam majlis tersebut....takpe..kita pejam mata jer yang tak berapa nak cantik tue...
    Aku pun tak sempat nak snap banyak gambar pada malam penuh glamour semalam...yang datang memang sangat sporting dengan tema hitam dan merah.
    Pertama...Nak ucap banyak-banyak terima kasih kepada guru tari kami yang bersabar dengan kami yang memang tangan teknikal berubah menjadi lemah gemalai nie..Pn Sitti Supidah..walau pun kecik..semangat di Bawah bayu dia sangat kuat...dan tradisi negeri dia sangat berpegang kuat...bagus..untuk generasi yang akan datang....
    Syabas...Kepada 8 orang penari darling-darling yang sangat sporting...rasanya korang lepas nie gian nak menari lagi....nie kita tengok dulu gambar2 yang sempat kita posing...layan......


Nie pulak korang nak hilang kan gabra korang...buat la aksi sentapp bagi mak tak tahan kan.....
   Korang memang suka bergambar kan.....ini gambar setelah selesai acara..semua muka-muka happy n puas hati..dan rasa nak menari lagi kat pentas kan...syabas..u ollss..memang super duper best...










Monday, 13 June 2011

Kesan Dari Drama NORA ELINA....

Assalamualaikum.....
  
    Pagi-pagi lagi dah bukak lappy..baca blog Ben perihal Nora Elina....Tapi nak habaq cerita nie bagi impak maksima pada aku buat masa nie la..
    Kita cerita asal pembikinan drama nie...barulah aku tau cerita ini di adaptasi dari sebuah novel yang berjudul Kasih Yang Suci Karya Meen Zulaika..keluaran karangkraf...
 Kepada kawan-kawan ku di luar...kalau korang ada buku nie...aku nak pinjam...coz sejak dah kawen nie pun aku dah lama tak membeli dan baca novel...kesian aku..
    Ok..kita berbalik pada kesan drama ini...apa yang jadi kat aku :-
  • Aku nak balik awal je dari office...En.HZ ingat maybe nak cepat amik anak kat pengasuh...aku tak sabo nak tgk drama tu..nak lagi minggu nie episod akhir..
  • Masa makan..buat keje..teringat...apa kesudahan cerita nie..kadang-kadang dalam kepala otak..dok buat jalan cerita sendiri...sebab tak sabar nak tunggu episod seterusnya lah....
  • Lemah gemalai, gigi siti saleha ( nora Eliana) , body dia yang seksi masa pakai skrit ala-ala ayu tu...buat aku melayang...kalau lah aku...adik sam bunkface....hahhhaa.....jelous babe...dari kaca mata pompuan nie...kaca mata laki...aku tak leh kata la...sebab utama mesti tak tak body dia je...bukan cam aku..suka tengok gigi dia...chantek...takda pagar...( jangan marah www.gigiepagar.blogspot.com )
  • Aku suka kat Seth Tan tue...romantis gilers....aku memang telah terpedaya dengan lakonan dia....huhuhu..My Huby pun romantik jugak...tapi romantik tak di buat la...cara tersendiri...tett...
  • Disebabkan minggu nie akhir...aku maybe akan sedaya upaya cari peluang nak tgk cerita nie...kalau rabu nie aku tak balik umah ( siapkan untuk malam mesra jkr)....takpe kat BPKS tingkat 15 ada TV..
Itu la beberapa kesan yang aku terima selepas aku tengok drama melayu nie..aku payah nak tengok cerita melayu...kecuali kalau jalan cerita tak mengarut dan merepek....syabas kepada pengarahnya jet li..( bukan nama sebenar ) kerana memberi kesan kepada penonton...syabas kepas Siti Saleha Dan Aroon azizi...berjaya membuatkan aku dan penonton terpukau dengan lakonan kalian..kita nantikan episod akhir cerita  NORA ELINA...

Selamat menonton,,,


bORAK kOSONG...

Assalamualaikum...Lama aku tak update blog or dairy tercinta aku nie..last cuti sekolah..aku pun pegi bercuti...dimana percutian ini bukan dirancang...ceh....dalam kamus hidup aku..buat perkara klu tak planning awai2..memang bukan aku la..tapi atas sebab2 tertentu..aku dan hubby pun pegi la bercuti...jangan ditanya ape sebab-sebabnye tue..
         Apa perubahan aku selepas kami luangkan masa bersama..selepas lama kami tidak bercuti sekeluarga...kami lebih hargai masa dan pasangan masing-masing...kesibukan masa bersama anak dan kerja..kami lupakan..dan termasuk la blog dan Fb aku..sesungguhnya..memang aku rindukan sangat FB n blog masa bercuti disana...
        Walaupun ini tidak di rancang..tapi aku tahu..apa yang telah berlaku..telah DIA aturkan untuk kami...untuk kami lebih hargai setiap detik hidup kami...Ya Allah...aku berdoa padamu...semoga sahabat ku itu beroleh kehidupan yang bahagia..Perjalanan hidup dia yang telah Engkau rencanakan..hanya Engkau yang Maha Mengetahui...sesungguhnya..hanya Engkau tempat kami mengadu dan meminta pertolongan..Ya Allah engkau aturkan lah jalan hidup dia selepas ini dengan sinar yang abadi
        Sahabatku...aku tahu terlalu getir perjalanan mu bersama anakmu..tapi disudut hati aku ini...aku jugak takut untuk berada ditempatmu...aku mampu membantu dan mendengar...kamu terlalu kuat untuk harungi dugaan ini...kamu dan aku juga tahu..Allah tidak turunkan dugaan ini..jika hambanya itu tidak mampu memikulnya...Sesungguhnya DIA maha mengetahui apa yang telah DIA rencanakan...
          Sahabat..dari cacatan hidupmu..aku simpulkan menjadi peringatan dan panduan dalam hidupku...aku bersyukur dengan kehidupan aku..dan aku akan lebih menghargai dia yang kucintai....aku juga berdoa kamu akan beroleh kebahagian yang kamu impikan.....

Thursday, 9 June 2011

PERKARA YANG KEBANYAKAN SUAMI TAK SUKA ISTERI BUAT DAN PERKARA YANG ISTERI TAK SUKA SUAMI BUAT


Assalamualaikum...Hari nie kita kongsi lagi topic Suami dan Isteri..Ini kerana bagi yang telah berkahwin..tempoh masa perkahwinan ni kadang-kadang..kemanisan boleh menjadi kemasaman jugak...coz ada perkara yang bercanggah dengan prinsip hidup masing2..kadang-kadang apa yang kita impikan pada pasangan kita..memang menjadi MIMPI saje..memang dia tak leh nak lentur dah....dah jadi buluh betong pun..hohoho

So..kita berbalik kepada Perkara Yang suami tak Suka Isteri buat Dan Perkara Yang Isteri Tak SUKA Suami Buat..Adilkan aku kali ini..Info ini pun di petik dari FB jugak...so makna nya...Sharing is caring....Apa yang aku dedahkan ini mmg berlaku kat aku jugak..dan mungkin jugak kat tuan dan puan yek..jom layan info terbaek aku jumpe nie... 

Antara perkara-perkara yang kebanyakan suami tak suka isteri buat
Adakah anda isteri yang tergolong dalam golongan ini? 


(Disertakan dialog spontan isteri atau suami) 

1. Kacau suami yang sedang tengok tv 
Isteri: Abang tengah buat apa tu, mari lah tengok sini bang, gigi depan anak kita dah tumbuh.

2. Alihkan barang suami 

Suami: Yah,laptop abang atas peti sejuk ni mana Yah? janganlah alih-alihkan barang abang, susah abang nak cari.

3. Banyak bertanya, termasuklah bertanya perkara yang remeh-temeh
Isteri: Bang, abang rasa jerawat Mah atas hidung ni nak dipecahkan ke tak?

4. Memesan suami membeli barang dalam perjalanan pulang dari pejabat 
(lepas tu banyak sangat songehnya)
Isteri: Hello,bang, serbuk kunyit dah habis lah,abang tolong belikan ya, jangan lupa tau bang, , beli serbuk kunyit cap adabi ya jangan beli cap allagapas, tak kuning sangat. Eh satu lagi, ubat gigi pun habis. Beli jenama Geli, jangan beli Darlie, ingat tau bang.

5. Menceritakan rahsia suami kepada orang lain.
Isteri : Sebenornya suami saya tu banyak bisul kadang kadang tumbuh tang perut, kadang-kadang tumbuh tang punggung.

6. Ketawa dan bercakap kuat di telefon (terutama di hadapan orang ramai)
Suami: Awak kalau bercakap kat telefon suara macam raksaksa nak beranak. Malu saya.

7. Berpakaian selekeh 
Suami: Ini baju ke kelambu yang awak pakai ni?

8. Mengejut suami yang sedang tidur 
Suami: Awak ni, saya baru tidur 10 jam, awak dah kejutkan, kalau saya tak cukup tidur macam mana? Saya juga yang mengantuk.Kalau saya mengantuk, siapa yang susah,?awak juga yang susah.

9. Berleter siang malam, pagi petang 
Suami: Abang rasa baik Kiah masuk pertandingan pidato, mesti Kiah Johan
Isteri; Memang Kiah nak masuk ni, abang apa tau, Kiah penat tau, kiah bla,,,,bla,,,bla
(Bila nak habis da...)

10. Menghalang pandangan suami yang sedang menonton televisyen 
Suami: Amboi,cantiknya punggung dok tayang-tayang depan tv!

11. Membuka bungkusan barang di pasaraya
Isteri: Cepat bang, orang tak nampak, bukak le plastik baju ni cepat, ayang nak tengok. (isteri macam ni ade ye?)
12. Pergi rumah adik-beradik perempuan tak tau nak balik-balik 
Suami: Yam, abang rasa lain kali, bawaklah tilam batal kat rumah adik awak, senang, boleh cerita sampai pagi. 

Perkara-perkara yang kebanyakan isteri tak suka suami buat
Adakah anda suami dalam golongan ini?
(Disertakan dialog spontan isteri atau suami) 


1. Lepas makan tak basuh pinggan.
Isteri: "Hai, basuh pinggan pun tak boleh ke ayang, Jah dah lah penat masak.basuh pinggan sebiji pun berat sangat ke? kalau berat sangat nanti kita guna pinggan kertas"

2. Suka meletak barang merata-rata 
Isteri:"Semua tempat ada barang abang,stoking atas kabinet tv, tali leher atas meja makan. Cubalah abang letak tempat yang abang amik tadi.Anak buat kecah, abang pun buat kecah, rumah dah macam kapal karam"

3. Lempar tuala basah atas katil 
Isteri: "Masyaallah, abang ingat katil ni tepi pantai ke? habis basah cadar, apalah salahnya lepas guna tuala sangkut kat penyindai"

4. Kalau beli barang suruh isteri bayar dulu
Suami: "Sayang bayar dulu lah, abang tak sempat keluar duit, nanti bila ada duit abang bayar balik"

5. Malas nak layan pertanyaan anak-anak 
Suami: "Ayah tak tau, kau tanya mak kau."

6. Bila nak berjalan, suami dah ada dalam kereta -enjin kereta pun dah start 
Suami: Apa lagilah yang awak buat tu,cepatlah sikit, kalau lambat sanga awak naik bas la (padahal isteri tengah terkial-kial menyiapkan anak dan diri sendiri yang tak berapa nak siap-siap)

7. Endah tak endah apabila isteri meminta pandangan
Isteri: Abang,baju mana yang cantik bang, yang warna ni ke atau warna tu?
Suami: Mana-mana aje la, asal ada warna.

8. Suami yang asyik tidur.
Isteri: Bangunlah bang, abang tidur dah 48 jam, tak ingat nak makan ke?

9. Suami yang asyik tanya barang-barang sendiri kat isteri 
Suami: Yang, yang ada nampak tak kunci kereta abang?
Yang nampak tak wallet abang?
Butang baju abang mana Pah....

10. Suami yang terlalu melebih-lebihkan kawan sendiri daripada isteri 
Isteri: Abang ni, sehari tak jumpa atau telefon kawan abang Si Seman tu tak boleh ke? Kalau dah sayang sangat kat Seman tu, abang kawin ajelah ngan Seman tu. ( kalau kawan pompuan, ada berani ke cakap ini ayat? 


Ok...Macam mana babe..Adakah perkara berikut sudah tepu n normal dalam kehidupan rumahtangga korang?? mungkin kita perlu bertanya pada pasangan kita...apa yang dia tak suka kat kita...senaraikan kat papan peringatan kat dapor tu..maybe kita perlu buat satu kelainan dalam rumah tangga...buat pada satu sudut dinding , kalau kreatif lagi bagus...mintak pasangan setiap minggu senaraikan apa yang dia suka pada kita..dan tak suka apa yang kita buat...dan sebaliknya bagi pihak kita...disini kita boleh nampak dan jelas serta boleh perbaiki diri masing-masing demi kebahagian rumahtangga yang kita doakan..agar kebahagian ini berpanjangan hingga ke akhir hayat..insyaallah..kita hanya merancang...Allah yang maha Mengetahui....
 Kepada Kawan2..boleh jugak kita kongsi pendapat dan pandangan.."Apa yang perlu kita buat untuk menambahkan lagi KECERIAAN dalam rumahtangga kita...dah masuk 5 tahun nie...nak rasa macam baru kawen dulu...huhuhu


Wednesday, 8 June 2011

8 Perkara Perlu Di RAHSIAKAN dari SUAMI....

Assalamualaikum....
  Fuhh...Tajuk aku nie mesti para-para suami kat luar sana jadi cemas..pa pulak minah nie bagi tip lagu nie...terutama En.HZ..tetibe ralit ngadap blog aku nie....nak tau benor ape yg org umah aku rahsia sgt nie....
    Aku balek majalah mingguan wanita minggu nie...sub tajuk nie buat duit aku tertarik-tarik suh beli majalah nie...aku pun exited gak nak tau..apa yang perlu sangat aku rahsiakan dari suami aku..aku rasa lebih dari 8 perkara aku rahsiakan dari en.suami nie...ok kita terus pada agenda kita...jom simpan rahsia bersama Puan Salwa :-

8 PERKARA YANG ANDA KENA RAHSIAKAN DARI SUAMI ANDA


1) Rasa Tidak Suka Pada Keluarga Dia..


Aku pun rasa benda macam nie tak perlu la kita nak habaq..coz bab-bab darah daging nie kira sensetap gak bagi setengah pasangan...aku pun sensetap gak klu org lain cakap hal tak baik pada family kita...ok...so kita jangan bagi pasangan sensetap la yek...


2) Kenangan Bersama Bekas Kekasih


Ha...nie mmg bahaya...tok sah la cete...tapi kes aku byk sgt bekas kekasih...dia pun malas nak amik tau..coz dia tau..Puan Salwa tak pernah serius...coz i SERIUS pada CINTA yang Satu...En.HZ je la...hohoho...ayat tak bleh blahh...


3) Masalah Keluarga


Bab nie..kadang-kadang aku cete gak...coz dah tak da cete...ooo...rupenye tak elok yek...cete hal keluarga...comfirm pas nie dia dah lama tak dengar gossip liar i...


4) WANG SIMPANAN


Yang nie memang pesanan org tua2...org yang pernah hadapi masalah rumah tangga akan bagi nasihat ini..."SIMPAN DUIT UNTUK PERKARA YANG TIDAK KITA SANGKAKAN"..kita tak harap perkara itu terjadi..tetapi kita ada something yang boleh buat kita bangkit dari jatuh terduduk itu..ini memang sangat penting...SIMPAN DUIT ANDA SENDIRI!!!!!


5) Sifat Buruk


Sifat buruk nie...kita tak yah lah nak cerita..kalau kita suka kentut kuat2 bagi puas ke...suka korek hidung masa drive ke..bg felling masa memandu ke...tido menonggeng ke..tak yah la nak cete...bak kata Dato' CT.."Biarlah Rahsia"...~~bior dia tgk aje tabiat burok ko tue~~..tettt


6) KOS PERBELANJAAN PERIBADI


Haa...nie aku suke...perangai aku dari bujang sampai dah kawen mmg tak suke cerita apa yang aku telah beli..dan berapa duit yang telah abis...cume bila duit dah takda sangat..kita mintak duit "petty cash" dia...baru kita bg tau..."i abis duit beli kasut, ayat solek, baju anak, baju kecik ibu, bedak jenama revlon..seperti yang u tau..semua barang tu mmg harga bernilai tinggi"..hohoho...
aku akan cube sorokkan kasut n baju yang telah dibeli..sampai dia sendiri perasan..tapi selalu benda dah lama baru dia tanya...so ayat kita boleh la bagi .." dah lama la i beli u...u aje baru tgk i"...so..awok selamat la dari terima bebelan dia..tett....


7) Kata Laluan


Emm...nie mmg dia tak tau kot..tapi aku tau kod kata laluan dia...bukan ape..kita mmg keje memantau....nama pun dok ibupejabat jkr malaysia,...mmg koje teman nie memantau aje..kat opis pantau projek..kat umah pantau la aktiviti dia..keselamatan untuk jangka panjangkan..kita sayang la tu namanya.....


8) Rahsia teman


Ok..yang terakhir...rahsia teman...aku cerita gak kat dia..coz dia pun jenis " ada aku kisahh"...dia pun dengar cete aku pun esok mesti tak hingat klu aku tanya kot..coz dia tak amik pusing...so..kawan-kawan ku...jangan risau...rahsia korang my huby tak cete kat org lain..klu korang dengar cete tue..maybe dari mulot danish...coz dia pasang telinga jugak..tettt....


Kepada En.HZ..kalau anda terasa hati..habaq mai la..nanti i delete entry i nie..klu u rasa i nie penuh ngan rahsia..yang lebih dari 8 tue...1 hari akan berkurangan jugak...hahhaa...Jangan marah yek en.suami-suami seluruh dunia..ini hanya picisan coretan dari tangan dan pendirian seorang wanita yang bernama isteri...sifat saling berbincang dan bertolak ansur asas menjamin keharmonian rumahtangga...semoga rumahtangga kita sentiasa dirahmati oleh_Nya...dan semoga anda menjadi Isteri dan Suami yang terhebat kepada pasangan anda...Adioss.....