Apa yang tertulis..adalah kata pendita ratu..yang aku namakan ia...TULUS....



Sunday 19 June 2011

Anak-anak Adalah Cermin Diri Kita...

Mesti Baca!!!
Assalamualaikum...Sahabat yang bisa berkongsi apa sahaja nasihat dan kata-kata perangsang..untuk aku lebih berjaya di masa kan datang...
   Hari ini aku rasa sifat keibuan berada tahap -ve 8...entah la..aku bingung..aku buntu...
Ok..aku cerita serba sedikit latar belakang aku...aku mempunyai dua orang anak...yang abang nya berusia 3 tahun 3 bulan yang aku beri nama nya Ameer Danish dan anak pompuan aku..Cinta Nur Jannah berusia 10 bulan..aku rasa masalah aku nie biasa..tapi bagi aku yang baru mengalami...aku bingung...aku tak tahu apa yang harus aku lakukan...hari nie koje aku search internet...mencari tajuk :-
              "  Bagaimana Menangangi sikap anak yang cemburu pada adiknya"...
 Haaa...itu lah Masalah aku......Hari ini saja aku tak tahu berapa kali cinta kena sepak dengan abangnya...kena lempang..kena tumbuk..kena tolak....kena tarik kaki masa baru nak merangkak...aku jadi bingung....yang si adik pun tak pernah serik...tiap kali abangnya tumbuk...dia tetap pegi kat abang...dengan pelahan dari belakang...tarik rambut abang sambil mulut menjerit marahkan abang dia..dengan guna bahasa dia saja yang tahu....tapi ibu tahu..cinta memang nak balas kat abang dia balik...boleh korang bayangkan tak??
  Ibu dan Ayah???  kami jadi tarzan Bukit Subang...grrrrrr......
So..sedang aku mencari doa-doa yang perlu aku amalkan...kat sini aku terjumpa satu blog yang kita boleh share entry dia berkaitan Anak-anak adalah cermin diri kita...


Reaksi Anda akan Menentukan Sikap dan Perilaku Anak. Anak merupakan cermin dari perilaku orangtuanya, jadi ketika membaca point-point di bawah ini,Kaji diri anda, adakah anda memberikan contoh yang baik atau buruk kepada anak-anak anda.

  1.   Anda suka mengritik maka anak Anda akan belajar mengutuk dan mengeluh
  2. Anda suka menciptakan suasana permusuhan maka anak Anda akan belajar berseteru
  3. Anda suka mengingatkan, maka anak Anda akan belajar hidup prihatin dan tak berani berbuat sesuatu.
  4. Anda suka mengasihani anak maka anak Anda akan belajar mengasihani diri sendiri
  5. Anda suka mencemuh maka anak akan belajar menjadi pemalu
  6. Anda suka cemburu maka anak akan belajar iri hati
  7. Anda suka memalukan  anak maka ia akan belajar merasa bersalah
  8. Anda suka mendorong maka ia akan belajar percaya diri
  9. Anda suka bertoleransi  maka mereka akan belajar sabar
  10. Anda suka memuji maka mereka akan belajar   menghargai
  11. Anda menerima anak anda seadanya,mereka akan belajar mengasihi
  12. Anda mendukung anak maka mereka akan menyukai diri mereka sendiri
  13. Anda mengakui mereka maka mereka akan belajar untuk mempunyai sasaran
  14. Anda suka bersedekah  maka mereka akan belajar bermurah hati
  15. Anak diasuh supaya jujur maka mereka akan belajar mengatakan yang sebenarnya
  16. Anak merasakan keadilan maka mereka akan belajar bersikap adil
  17. Anak banyak merasakan kemurahan dan pertimbangan maka mereka akan belajar menghormati
  18. Anak merasa tenteram maka mereka akan belajar percaya pada diri sendiri dan orang di sekelilingnya
  19. Anak merasakan persahabatan maka mereka akan belajar bahwa dunia ini menyenangkan
Pastikan Anak Anda belajar hal-hal yang baik dari Anda dan Kehidupan di sekelilingnya. Kerana anak anda adalah cermin bagi diri anda.

Korang semua dah baca...aku lepas dah baca...aku perlu muhasabah diri aku...memang aku nampak sedikit sebanyak anak aku ikut sifat baran aku..terutama danish..aku memang silap dalam mendidik anak..mungkin aku terlalu garang dan tegas..sehingga dengan adik dia juga akan marah seperti mana ibu memarahi dia...masih belum terlambat untuk aku ubah diri aku sebagai ibu..serta aku harap post aku kali ini memberi pengajaran dan ilmu kepada sahabat yang mengalami nasib yang sama seperti aku...
    Anak-anak adalah anugerah dari Allah kepada kita..siapa kita untuk biarkan mereka melukis dan mewarna corak kehidupan mereka sendiri....tugas kita adalah mendidik dan membimbing...semoga kita beroleh rahmat dari yang Esa...Amin.....


 Gelahat Adik yang berani dekat ngan abang dia....kusyuk dengar taklimat abang dia....


 masa tengah baik......


 adik mengamok..abang demam....sekian...abis daa......