Apa yang tertulis..adalah kata pendita ratu..yang aku namakan ia...TULUS....



Sunday 5 June 2011

Seorang First Aider..Satu Keluarga..

Assalamualaikum...hai babe...hari nie aku nak story mori isu yang HOT bagi parents hari nie...Akbar muka depan..BAYI 6 BULAN TERCEKIK SUSU...aku yang ada anak berumur 9 bln tetibe bersimpati pada keluarga berkenaan...lepas tgk berita semalam..ibu mangsa pula adalah SAHABAT suami aku..lagi la buat aku terpanggil nak share skit apa yang perlu anda lakukan jika bayi anda tercekik???

JIKA BAYI TERCEKIK...ANDA PERLU..


1. Sangat penting..ANDA JANGAN PANIC!!
cool n ikuti langkah berikut :
2. Anda mestilah duduk dan tangan kiri memegang anak anda pada posisi menerap( tangan kiri di leher anak )..dan tangan kanan tolak dari belakang ke depan sebanyak 5 kali..condongkan sidikit kedudukan bayi anda..seperti gambar yang aku copy kat internet nie :






3. Kemudian kembalikan kedudukan anak kehadapan dengan dua jari anda menekan dada( ulu hati0 bayi sebanyak 5 kali kiraan...ingat..jangan sekali anda jolok jari anda kedalam mulut bayi...ini mungkin menyebab kan benda tersebut masuk kembali ke dalam...( ulangi jika perlu..klu tak kuar lagi benda yang tercekik tue..)
seperti di gambar :




Jika perlu beri bantu CPR...tekan dada bayi 5 kali kiraan dan hembus di hidung dan mulut bayi..jangan sekali picit hidung seperti org dewasa..
 Aku amat berbesar hati kalau kerajaan kita mengambil inisiatif seperi negara Korea yang mengadakan pembelajaran kepada kanak-kanak pra-sekolah tentang pentingnya bantuan kecemasan pertama..aku harap parents,PIBG sekolah,NGO dan kerajaan malaysia peka terhadap isu pentingnya bantuan kecemasan..semua manusia perlu tahu basic BOFA dan CPR..




Aku jugak seorang First Aider Yang Mendaftar..hohoho...



1 comment:

ctfatimah said...

very2 good post!